вторник, 16 август 2011 г.

Борш по български и по глоксешки

Народе! Засрами се дълбоко! То бива, бива латентност и униние, ама една година да нямаме ищах и в кръчмата да влезем е безобразие!

Хайде малко да се поразмърдаме, казвам аз! И след като дадох тон за песен: "Стани, стани юнак балкански", мога да се върна на чорбата си.

Обожавам я от детските си години и от онзи студен зимен ден, в който бяхме втора смяна, но в някакъв сутрешен час директорката ни издири и ни командирова под наблюдение на пионерската ръководителка да изнасяме осмомартенски рецитал в някакъв завод. След като успешно се изрецитирахме и работничките отегчено ни изръкопляскаха, макар благодарение на нашето присъствие да си спестиха малко от смяната, се върнахме в училището. Втората смяна вече почнала. Но директорката загрижено ни прати първо в стола, за да ни нахранят с каквото е останало. И беше останала тази чудна, гореща супа и онзи прекрасен заводски хляб тогава, който като го вземех горещ от бакалията, го донасях доста начокан вкъщи, колкото и да бях злояда.
Сега ако се чудите защо посред август ви занимавам със зимна супа, тя не е точно такава. А си е прекрасна чорбица "всички сезони", а тъй също и "опразни хладилника от зеленчукове". И лятно време е прекрасно да си я извадиш от хладилника студена и да си я хапнеш.
Откровено казано, никога не съм яла истински борш, та не знам доколко има нещо общо с него, но там в ученическия стол така се казваше. Поради което съм и приватизирала заглавието.
Както ви е известно, аз с мерки почти не готвя, а ако въобще - с изключително груби. Така че не очаквайте да намерите такива по-натам в "рецептата". Цялата философия е да сварим зеленчука, като го добавяме последователно в реда на сваряване.
И в чорбицата ми на картинката има:
1. Зрял боб, кромид, моркови и сол.
2. Зеле.
3. Чушка, домат и картофи.
4. Прекрасно понася лека запръжка от брашънце, или червен пипер, или и двете. В тази специално съм добавила малко червен пипер, размит в малко олио, защото не ми се мърляше тигана. И да не сложите нищо, примерно по диетични съобръжения, не е беда.
5. Направих генералната грешка накрая да сложа магданоз, който ми уби уникалния вкус на смесени боб и зеле. Не че стана лошо, но не беше точно това, което исках да сготвя. Обаче, като не я бях приготвяла от години, кой знае защо, не можах да си спомня със сигурност дали преди не я готвех въобще без подправки, както ми се струва.

И в резултат получаваме тая гъста и вкусна чорбица със сравнително бистро бульонче.
А става още по-вкусна, ако се добави между
1. и 2. Свинско джоланче.
Но с месо е по-подходяща за студени зимни дни, когато ще си я хапваме гореща.

Btw, сготвих я още в петък и отдавна е изядена, а днес ми хрумна да я отразя в пълнота. Но в една истинска кръчма едва ли би била по-прясна. :D

Хайде, със здраве и наздраве!

19 коментара:

  1. Може да е сготвена в петък,ама искам да си хапна!Не мога да устоя на такава чорба!Браво!

    ОтговорИзтриване
  2. Браво! Ще го направим утре. И без това се чудехме какво да е.
    Наистина е добре с месо през зимата, но мисля на това да му сложим и колбас...май най-ще му ходи ловджийска наденица, от тънката :)

    ОтговорИзтриване
  3. :D За всеки случай опитай го преди да добавиш наденицата ... И покажи резултата! :D

    ОтговорИзтриване
  4. Не остана ли малко и за мен :)) Стопли ми душицата :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мии, след една година кво да остане?
      Ако няма ше сготвим пак... :D

      Изтриване
  5. Чак сега се зачетох в рецептата и установих, че това е прословутата ми така наречена от мен : лятна манджа, която комай само аз си я ям. Жена ми и децата казват, че това е чорба, а те чорби не ядат, а пък за мен си е манджа, защото и аз си и правя лека запръжка, т.е. става като по редичка яхнийка ...;)

    ОтговорИзтриване
  6. Важното е че ни е осенила вкусна промисъл, пък супа или яхния, кой както му харесва. :)

    ОтговорИзтриване
  7. Дълбоко съм засрамен и си посипвам главата с пепел :(
    Права си! Бях зает с гъбобране, пък и сезона не е много кръчмарски :)
    А супичката, ми и аз като Петьо Гергов сам си я правех и сам си я ядях :))) Не знам защо, но я харесвахме аз и кучето. През лятото я предпочитам със зелен фасул.

    ОтговорИзтриване
  8. Супер е чорбицата, тъкмо за горещите дни, идеална!

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря!
    Славунчо, и мен ме осени това прозрение, че зеления боб сякаш по-подходящ идва в момента, но в хладилника нямаше такъв зеленчук за оползотворяване в момента. :) Нищо де, то не е свършило лятото.
    Какви гъби бра?
    Кръчмарски, не кръчмарски сезон, сега съм се разготвила ... или ми е останало време да забележа. :D

    ОтговорИзтриване
  10. Пачи крак, маматарка, масловка, сърнела, но не всичко, което попадна пред очите ми :)))
    В моя блог, „Библиотека“, качих една българска, сравнително старичка, готварска книга - може и да си видяла. Не е лоша :)

    ОтговорИзтриване
  11. :D Много гъба, много нещо!
    Не, не съм ти гледала обновленията. Ей сега ще ида да я видя.

    ОтговорИзтриване
  12. На това аз му казвам една чудесна яхнийка , в която може да намериш много домати, моркови, чушки и лук.Става невероятно на вкус. Една от любимите ми яхниени супи, която мога да хапвам и на обяд и на вечеря.Снимката е страхотна.Такава ми готвеше преди баба ми, но сега вече само майка ми й е специалист.Тук е малко по различна със зеле и зрял боб.Така не съм пробвала, но пак ще бъде вкусна сигурна съм.На края магданоза в комбинацията със зеле може наистина да убие някои вкусове, но пак е полезна и здравословна.Дано често да споделяш такива кулинарни вкусотии.

    ОтговорИзтриване
  13. Поздравления за хубавата рецепта и така подробно описана "Прекрасно понася лека запръжка от брашънце, или червен пипер, или и двете. В тази специално съм добавила малко червен пипер, размит в малко олио, защото не ми се мърляше тигана. И да не сложите нищо, примерно по диетични съобръжения, не е беда. "само като четеш и да ти се дояде, на снимката е ужасно вкусно,лично аз предпочитам този вид харна,особено сега за постудените дни.Надявам се често да пишеш за нас вкусотии.

    ОтговорИзтриване
  14. привет, я просто хочу сказать всем, что я получил свой ссуду в размере 1000000,00 долларов от инвестиционной программы ссуды мистера Бена и 100 законных контактов по электронной почте: 247officedept@gmail.com или напишите ему на WhatsApp + 1-989-394-3740. если вы ищете финансирование 100 по низкой ставке 2 ставки взамен.

    ОтговорИзтриване